26 lutego 2019

Podstawowe obowiązki wynikające z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu

Od 13 lipca 2018 r. obowiązuje ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U z 2018 r., poz. 723) – „Ustawa”.

Ustawa nakłada na Instytucje Obowiązane szereg obowiązków dotyczących wykrywania i oceny ryzyk związanych z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu. Przede wszystkim Ustawa nakłada na Instytucje Obowiązane następujące obowiązki:

  1. wyznaczenia spośród członków zarządu Instytucji Obowiązanej osoby odpowiedzialnej za wdrażanie obowiązków określonych w Ustawie,

  2. wyznaczenia pracownika zajmującego kierownicze stanowisko odpowiedzialnego za zapewnienie zgodności działalności Instytucji Obowiązanej z przepisami Ustawy (tzw. MLRO – Money Laundering Reporting Officer),

  3. sporządzenia oceny ryzyka związanego z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu,

  4. stosowania środków bezpieczeństwa finansowego m. in. w zakresie właściwej identyfikacji klienta i jego beneficjenta rzeczywistego, identyfikacji osób zajmujących eksponowane stanowiska polityczne, oceny i analiz przeprowadzonych transakcji,

  5. opracowania i wdrożenia następujących procedur w zakresie:

    1. przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,

    2. anonimowego zgłaszania przez pracowników lub inne osoby wykonujące czynności na rzecz Instytucji Obowiązanej rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,

  6. zawiadamiania Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (a w niektórych przypadkach prokuratora) o podejrzanych transakcjach.

Jednostki obowiązane powinny należycie przygotować się do wypełniania obowiązków określonych w Ustawie, w tym powinny posiadać następującą dokumentację:

  1. wewnętrzną procedurę w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,

  2. wewnętrzną procedurę anonimowego zgłaszania naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,

  3. ocenę ryzyka związanego z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu.

Niezależnie od powyższego Instytucje Obowiązane powinny zapewnić swoim pracownikom udział w szkoleniach w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

W celu właściwego wypełniania obowiązków wynikających z Ustawy zalecane jest, aby Instytucje Obowiązane posiadały następujące wzory:

  1. wzór nagłówków umowy z klientem zapewniający właściwą identyfikację klienta, reprezentanta (np. członka zarządu) lub przedstawiciela (np. pełnomocnika), w celu upewnienia się, że wszystkie wymagane dane osobowe zostały zebrane,

  2. wzór protokołu potwierdzającego identyfikację i weryfikację tożsamości beneficjenta rzeczywistego,

  3. wzór oświadczenia o statusie danej osoby jako zajmującej eksponowane stanowisko polityczne,

  4. wzór oświadczenia pracowników/współpracowników o zapoznaniu się z ww. procedurami,

  5. wzór informacji dla klienta o przetwarzaniu jego danych osobowych w związku z Ustawą (wymaganej na podstawie art. 34 ust. 5 Ustawy),

  6. wzór dokumentacji dotyczącej oceny ryzyka związanego z danym klientem (karta klienta).

*****

W przypadku pytań lub wątpliwości, zapraszamy do kontaktu.