14 grudnia 2021

Fałszywe pisma podszywające się pod decyzje Prezesa Urzędu Patentowego

Od ponad roku oszuści działający w celu wyłudzenia pieniędzy, podszywają się pod Urząd Patentowy RP i wysyłają decyzje w sprawie udzielenia prawa ochronnego załączając świadectwo ochronne. 

Fałszywe dokumenty są łudząco podobne do oryginalnych decyzji wydawanych przez Urząd Patentowy. Zawierają dokładne oznaczenie strony postępowania oraz zgłoszonego znaku towarowego, podstawę prawną, logo Urzędu Patentowego, a ponadto dane do dokonania opłaty za udzielenie prawa ochronnego. 

Po otrzymaniu korespondencji z Urzędu Patentowego RP rekomendujemy dokładne zapoznanie się z treścią pisma, a w szczególności zwrócenie uwagi na:

  • numer rachunku jaki został wskazany do uiszczenia opłaty – jedynym numerem przeznaczonym do dokonywania opłat jest numer konta Urzędu Patentowego RP tj. NBP O/O Warszawa: 93 1010 1010 0025 8322 3100;
  • termin do uiszczenia opłaty – ustawowy termin wynosi trzy miesiące od dnia doręczenia decyzji;
  • podstawę prawną – UPRP wydaje świadectwa ochronne na podstawie ustawy z 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.

Warto  pamiętać, iż Urząd Patentowy RP nie wystawia faktur i nie korzysta z usług podmiotów trzecich przy pobieraniu opłat. 

Urząd Patentowy RP doręcza świadectwo ochronne wraz z decyzją na specjalnym papierze wykonanym przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych, opatrzone pieczęcią RP oraz własnoręcznym podpisem Prezesa Urzędu Patentowego lub osoby przez niego upoważnionej. 

W przypadku wątpliwości co do wiarygodności otrzymanej decyzji, rekomendujemy kontakt z Urzędem Patentowym za pośrednictwem specjalnie dedykowanej infolinii – (22) 579 05 55.