Niemal każdy wie, jak uporczywe potrafi być czekanie w kolejkach w urzędach lub choć raz wysyłał na poczcie pismo, tuż przed północą z nadzieją, że zdąży w terminie. Już niedługo ulegnie to zmianie! Mianowicie 1 lipca 2021 r. na mocy ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (dalej: Ustawa) weszły w życie e-doręczenia.
System e-doręczeń umożliwi kontakt z podmiotami publicznymi drogą elektroniczną. Takie rozwiązanie ma przynieść wiele korzyści zarówno dla administracji, jak i obywateli oraz przedsiębiorców.
Obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych
Wraz z nowymi przepisami kluczowy będzie obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych, który zostanie wpisany do bazy adresów elektronicznych. Posiadanie tego adresu będzie równoznaczne z żądaniem właściciela, aby podmioty publiczne doręczały mu korespondencję w formie elektronicznej na ten właśnie adres. Podmioty niepubliczne, w ramach bazy adresów elektronicznych, będą mogły wyszukać adres podmiotów publicznych oraz na odwrót.
Hybrydowe e-doręczenia
Ustawodawca wprowadził również możliwość dostarczania korespondencji elektronicznej osobom, które nie mogą lub nie są gotowe na taką formę komunikacji. Korespondencja nadawana będzie elektronicznie, a następnie przekształcana w formę papierową.
Podmiot publiczny doręcza korespondencję wymagającą uzyskania potwierdzenia jej nadania lub odbioru z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej w przypadku:
1) braku możliwości doręczenia korespondencji na adres do doręczeń
elektronicznych zgodnie z art. 4 Ustawy albo
2) gdy posiada on wiedzę, że osoba fizyczna posiadająca adres do doręczeń
elektronicznych została pozbawiona wolności.
Art. 5 Ustawy
Harmonogram wdrażania Ustawy
Po kolejnej nowelizacji uległ zmianie – obowiązują więc nowe terminy.
Podmiot | Data |
Organy administracji rządowej oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy | 5 lipca 2022 r. |
Organy władzy publicznej inne niż wymienione w pkt 1., w tym organy kontroli państwowej i ochrony prawa, oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy | 5 lipca 2022 r. |
Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego | 5 lipca 2022 r. |
Narodowy Fundusz Zdrowia | 5 lipca 2022 r. |
Jednostki samorządu terytorialnego i ich związki | 1 stycznia 2024 r. (e-doręczenia) / 1 października 2029 (hybrydowe e-doręczenia) |
Sądy i trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania, Służba Więzienna | 1 października 2029 r. |
Agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej, państwowe fundusze celowe, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, uczelnie publiczne, Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne, państwowe i samorządowe instytucje kultury, inne państwowe lub samorządowe osoby prawne | 1 stycznia 2023 r. |
Podmioty publiczne inne niż wyżej wymienione | 1 stycznia 2025 r. |
Obowiązki podmiotów niepublicznych
Podmiot | Obowiązek | Data |
Adwokat, radca prawny, notariusz, doradca podatkowy, doradca restrukturyzacyjny, rzecznik patentowy, a także nowi przedsiębiorcy rejestrujący się w KRS | Obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych | 5 lipca 2022 r. |
Przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS i nowi przedsiębiorcy rejestrujący się w CEIDG | Obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych | 1 października 2022 r. |
Przedsiębiorcy zmieniający wpis w CEIDG | Obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych | 1 października 2025 r. |
Podstawa prawna: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200002320/U/D20202320Lj.pdf