24 sierpnia 2021

Zmiana terminu: e-doręczenia od października

System e-doręczeń ma umożliwić kontakt z podmiotami publicznymi drogą elektroniczną. Ta swoista rewolucja miała wejść w życie 1 lipca 2021 r., jednak Sejm uchwalił nowelizację ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, w związku z czym termin wejścia w życie przepisów przesunął się na 5 października 2021 r.

Zmianie uległy również niektóre terminy dotyczące rozpoczęcia stosowania ustawy.

Mianowicie, termin dotyczący obowiązku posiadania adresu do doręczeń przez adwokatów, radców prawnych, notariuszy, jak i nowych przedsiębiorców rejestrujących się w KRS – wydłużył się z 1 października 2021 r. na 5 lipca 2022 r. Taka sama zmiana nastąpiła w przypadku organów administracji rządowej. 

Również w przypadku organów władzy publicznej, w tym organów kontroli państwowej i ochrony prawa oraz ZUS, KRUS i NFZ termin uległ modyfikacji, z 1 stycznia 2022 r. na 5 lipca 2022 r.

Poniżej przedstawiamy zaktualizowany harmonogram wdrażania ustawy:

Podmiot

Data 

Organy administracji rządowej oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy 

5 lipca 2022 r.

Organy władzy publicznej inne niż wymienione w pkt 1., w tym organy kontroli państwowej i ochrony prawa, oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy

5 lipca 2022 r.

Zakłady Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego 

5 lipca 2022 r.

Narodowy Fundusz Zdrowia 

5 lipca 2022 r.

Jednostki samorządu terytorialnego i ich związki

1 stycznia 2024 r. (e-doręczenia) / 1 października 2029 (hybrydowe e-doręczenia)

Sądy i trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania, Służba Więzienna 

1 października 2029 r.

Agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej, państwowe fundusze celowe, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, uczelnie publiczne, Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne, państwowe i samorządowe instytucje kultury, inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych

1 stycznia 2023 r. 

Podmioty publiczne inne niż wyżej wymienione

1 stycznia 2025 r.

Obowiązki podmiotów niepublicznych 

Od 5 października 2021 roku, wraz z wejściem w życie ustawy, pojawi się możliwość złożenia wniosku o adres do doręczeń elektronicznych.

Podmiot 

Obowiązek 

Data

Adwokat, radca prawny, notariusz, doradca podatkowy, doradca restrukturyzacyjny, rzecznik patentowy, a także nowi przedsiębiorcy rejestrujący się w KRS

Obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych 

5 lipca 2022 r.

Przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS i nowi przedsiębiorcy rejestrujący się w CEIDG

Obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych

1 października 2022 r.

Przedsiębiorcy zmieniający wpis w CEIDG

Obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych

1 października 2025 r.

Podstawa prawna: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20210001135/O/D20211135.pdf